Loading...

Får du fedt nok?

Når jeg laver kostplaner til mine klienter, beder jeg altid om at få en tre-dages kostplan, som konkret beskriver hvad og hvor meget vedkommende får at spise og drikke, i løbet af de tre dage. Når jeg har modtaget det, ligger jeg det ind i en kalorieberegner, som også viser hvor mange makro - og mikronæringsstoffer både mad og drikke indeholder. Nogle gange ser jeg at vedkommende spiser for lidt, andre gange lige tilpas eller måske for meget, men det er faktisk ikke særlig ofte at jeg ser det sidste, men derimod ser jeg rigtig tit at der mangler en masse mikronæringsstoffer, og næsten lige så ofte mangler der en masse gode fedtstoffer (plantefedt).

Grunden til at der ofte mangler fedt i vores daglige madindtag er, at der igennem årene - gentagne gange - er blevet vrøvlet noget om, at vi skal af med vores fedt, og efterhånden sidder det så dybt i os at det er helt naturligt at undgå fedt, fordi det jo må være det der sætter sig som bælter, steder på vores krop, som vi absolut ikke ønsker at det skal sidde. Så når spejlet, tøjet og vægten gør os opmærksom på at der er blevet mere af os, så kaster vi os over alt der minder om grøntsager, og smider alt hvad der minder om fedt overbord.

Meeen, selvom grøntsager bør være en nødvendig hovedbestanddel i vores daglige kost, så kan det ikke udgøre hele tryllekunsten alene. Med "ondt" skal "ondt" fordrives! Læg mærke til at jeg har sat ondt i anførselstegn, og det har jeg fordi at det "onde" i dette tilfælde er lig med fedt. Jeg vil her pointere meget kraftigt, at fedt kan vi ABSOLUT ikke undvære. Fedt er livsvigtigt for kroppen, hjernen bruger det, cellemembranerne bruger det, kroppen bruger det som termolag om vinteren og det bliver også brugt som brændstof + meget mere. DOG er der forskel på hvor fedtet kommer fra - dyr eller planter? Ifølge sundhedsstyrelsen hedder et af de 10 kostråd: "Spis mindre mættet fedt" (altså det der kommer fra dyreriget). Hvis man læser på Sundhed.dk ser det således ud: 

Ernæringsanbefalinger i Danmark og resten af norden bygger på de Nordiske næringsstofanbefalinger, der er udarbejdet på et videnskabeligt grundlag.

De nordiske næringsstofanbefalinger er resultatet af et fælles nordisk samarbejde mellem eksperter fra alle fem nordiske lande. Den seneste udgave udkom i 2013 med titlen Nordic Nutrition Recommendations 2012.

Anbefalet fordeling af energigivende næringsstoffer

    • Anbefalingerne gælder for voksne og børn over 2 år
    • Fedt
      • Totalt fedtindhold i kosten anbefales at udgøre 25-40 % af det samlede energiindtag 
        • Ved kostplanlægning benyttes midterste værdi (32-33 %), med fokus på fedtkvalitet
      • Fedtkvalitet:
        • Indtag af mættede fedtsyrer anbefales begrænses til maksimalt 10 % af det samlede energiindtag
        • Enkeltumættede fedtsyrer bør udgøre 10-20 % af det samlede energiindtag
        • Flerumættede fedtsyrer bør udgøre 5-10 % af det samlede energiindtag, hvoraf n-3 fedt (omega-3) bør udgøre mindst 1 %
        • Essentielle fedtsyrer (n-3 og n-6) bør udgøre ≥3 % af det samlede energiindtag
        • Transfedtsyrer anbefales at være så lavt som muligt
      • Gravide og ammende:
        • Essentielle fedtsyrer (n-3 og n-6) bør udgøre ≥5 % af det samlede energiindtag
        • n-3 bør udgøre ≥1 % af energiindtaget, hvoraf 200 mg/d anbefales at komme fra docosahexaenoic acid (DHA)

Det er deres anbefalinger, og det kan man så vælge at være enig eller uenig i, især hvis man er veganer eller vegetar - men det er en helt anden historie. En anden ting er også at ovenstående kan virke enormt uoverskueligt, så hvad gør man så??

Altså sådan som jeg gør - og her bør du så vide, at jeg er det man på fagsprog kalder pesco-vegetar (i daglig tale pescetar). Normalt bliver en vegetar opfattet som en, der udelader kød fra sin kost, men der findes flere kategorier inden for vegetarisme. Hver underkategori har implementeret fødevarer i kosten, som passer til forskellige ønsker og behov. En pescetar spiser som udgangspunkt plantebaseret ligesom andre vegetarer, men fisk og skaldyr indgår også i en pescetars kost. Nogle pescetarer spiser også æg og mælkeprodukter.

I min verden hører fisk ikke under kategorien kød, da jeg forbinder dette med dyr med hove, klove eller vinger. Fisk bør - efter min mening - have deres egen kategori, da de lever i vand og kan ikke ånde på land, de svømmer og spankulerer ikke omkring på landjorden, og så gyder de. Nå men det er jo bare min mening. Tilbage til hvad jeg gør i forhold til at få fedt nok. Jeg laver stenalderbrød, knækbrød, gode pestoer med en god ekstra jomfru oliven olie. Jeg bager gerne noget af brødet med kokosolie. Jeg spiser mange frø, kerner, nødder, mandler, kikærter, bønner, linser, avocado, æg, fisk og så laver vi vores egen mayonnaise, som gerne må komme på maden, når chancen byder sig - SELVFØLGELIG spiser jeg også et væld af grøntsager.

Tæller jeg kalorier? Næ, det behøver jeg ikke, for når man sætter fedt indholdet i maden op, så har man ikke brug for ret meget at spise, faktisk gik jeg fra 6 måltider om dagen, ned til 3-4 måltider. Min mæthed blev en helt anden, jeg var mere fokuseret, sindet var roligt og mit energiniveau var stabilt. Jeg følte heller ikke at mit blodsukker flakkede op og ned i løbet af dagen. Prøv det selv i 14 dage, det er en rigtig god fornemmelse, og som sagt bliver din mæthed noget helt andet. (PSSSTT!!! Din craving efter søde sager forsvinder som dug for solen).

Nina Schrøder, 14.5.2020

 

Det er jo bare en vægt - eller wha?

Når jeg har klienter i kost og træningsforløb, så bliver badevægten altid bragt på banen, og det gør den fordi vi som mennesker har en tilbøjelighed til liiiggeee at skulle veje os, også selvom vi godt ved at vi vejede os i går, eller at vi godt ved at vi spiste 5oo gram slik og en hel pose chips aftenen forinden. Det er som om at den drager os, og interessant nok så har den også en usynlig magt over os. Men hvorfor?? Det er jo kun en vægt som vejer alt hvad der står på den, den sorterer jo ikke i hvad der er hvad - eller det vil sige at det er der nogle af vægtene som gør - og da den er styret af batterier, formler, software og informationer som er lagret på en lille dims der kaldes for en printplade, så giver vi den alligevel lov til at styre vores humør, for det/de tal vægten kommer med, får lov til at have indflydelse på os i timer, dage ja sommetider uger, efter at vi vær så letsindige at kravle op på den der irriterende DIMS! 

Hvorfor tror du at det er sådan? Hvad løber igennem dit hoved lige nu? Sidder du med et smil om læben og tænker, ja for faen´ sådan har jeg reageret i mange år. 

Jeg har haft klienter som var overvægtige, svært overvægtige og normalvægtige som blot ønskede at tabe 5 kg. Men uanset hvem vi er, så betyder vores vægt - eller har betydet - en masse for os, det går ikke over med alderen, vi bliver godt nok mere ligeglade med petitesser og trækker oftere på skuldrene end tidligere, men den der skiiii vægt, den kan stadig hjemsøge os, også selvom vi har stillet den ind bagerst i skabet, og har bedt den om at skamme sig.

Jeg har tænkt over hvorfor det er sådan, jeg har absolut ikke det endegyldige svar, men jeg tror at det handler om forfængelighed. Vi kan simpelthen ikke få nok af at blive ved med at forsøge at leve op til alle de idealer - som i øvrigt er manipuleret med i STOR stil - som vi ser i bladene, tv og på divers netsider. Hele tiden bliver vi mindet om hvad vi BURDE gøre, og vi forsøger konstant at løbe hurtigere og hurtigere. Det er som om at vi på en finurlig måde kan lide det, altså lide at løbe rundt i hamsterhjulet uden nogensinde at opnå det som vi halser afsted efter. Jeg har følt det på egen krop. I tre år fra 2014 til 2016 deltog jeg i konkurrencer i Womens Physique (det er inde for bodybuilder verdenen), det sidste år fik jeg en 2. plads i DM, men selvom det jo var en fin placering, var jeg ikke tilfreds bagefter - ikke på grund af placeringen, men på grund af min fysik, jeg kunne godt have gjort mere.

Og sådan er det, vi får aldrig nok, og det er en af årsagerne til at de fleste af os ikke bare sætter os ned og går til grunde, men at vi bliver ved og ved og ikke lader os kue, for hvis vi gjorde det, hvad var livet så værd at leve - jeg er da en SURVIVOR, er du ikke også det?! Så selvom vi kan være kørt ud på et sidespor, og have det dårligt mentalt over den dumme vægt, så er det samtidig den der holder os til ilden, og tvinger os til at finde andre smuthuller, så vi før eller siden forlader hamsterhjulet og begynder at skæve i andre retninger, som er langt mere interessante ;-)

Op med humøret, det er jo bare en DIMS, og mærk efter om du egentlige ikke har det meget godt - hvis altså det ikke bare liiiggeeee var for den der vægt ;-)

Nina Schrøder, 28.4.2020